7/11/19

Tema 8: Textos instructius


1. Què són els textos instructius?

Els textos instructius tenen com a finalitat donar les instruccions precises perquè puguem aprendre a fer una cosa seguint, de manera ordenada, tots els passos necessaris.


2. Característiques dels textos instructius

  • Estructura ordenada per passos: sovint es presenta en forma esquemàtica i ordenada amb números (1, 2, 3), punts o guions.
 
  • Ha de ser esquemàtic i concís. 
 
  • Llistat d’elements, peces o ingredients: sovint van acompanyats d’il·lustracions per facilitar-ne la identificació, principalment quan es tracta de màquines o aparells.
 
  • Abundància de fórmules instructives: s’agafa…, agafeu…, heu d’agafar…, agafareu…
 
  • Il·lustracions o esquemes que complementen les instruccions i les fan més comprensibles.

3. Recursos lingüístics

Per expressar les instruccions
  • Forma impersonal: Es col·loquen dues fitxes al mig del tauler…
 
  • Perífrasis verbals d’obligació: Heu de col·locar… / Cal col·locar…
 
  • Futur: Col·locareu… / Col·locaràs…
 
  • Imperatiu: Col·loca o col·loqueu; obre o obriu, endolla o endolleu…
Per expressar la manera com s’han de fer les accions
  • Adverbis i locucions adverbials de manera (així, a poc a poc…)
 
  • Adverbis acabats en –ment- (lentament, ràpidament…)
 
  • Preposicions + nom. (amb suavitat,  en condicions…
 
  • Oracions introduïdes per nexes modals (com, com si, segons, etc.). Exemples: com si féssim beixamel, com per preparar un gratinat…
 
  • Verbs que, pel seu significat, indiquen manera (agafar, posar, tallar…)
 
  • Gerundis (procurant que no es talli, vigilant que no es cremi)




4. Exemples
 
Trobem textos instructius a:

  • Normatives
  • Normes de funcionament de màquines i aparells
  • Regles dels jocs
  • Prospectes dels medicaments
  • Receptes de cuina
  • Consells
  • Reglaments esportius
  • Ordres

 Fixa't ara en el model:

Pastís de verdures

INGREDIENTS PER A 4 PERSONES: 

Carrotes, bledes, col, creïlles… que en conjunt facin un pes de 7 kg; 2 ous; 100 g de pernil per guisar; la molla d’un panet de 150 g remullada en mig got de llet freda; 1 cullerada sopera d’oli; 2 1 d’aigua i sal.

Preparació:

1. Es pelen i arreglen totes les verdures i es tallen després.
 
2. Es col·loquen en un pot amb aigua i sal i es bullen 40 minuts fins que queden tendres.
 
3. Es deixa que es refredin una mica i després s’escorren.
 
4. A continuació es trituren.
 
5. Després es baten els ous i es pica el pernil, afegint-ho tot a les verdures, igual que la molla de pa, escorreguda.
 
6. Es barreja tot amb una cullera.
 
7. S’unta un motlle i s’hi col·loca el preparat. Es fica al forn, ja calent, durant 45 minuts.
 
8. Un cop retirat, es deixa refredar i es desmotlla.

5. Per practicar

A. Escrivim una recepta de cuina


1. Mira aquest vídeo on es veu l’elaboració d’una amanida molt singular  i després redacta una recepta amb tots els ingredients de què consta  i la forma d’elaborar-los, tallar-los, barrejar-los…


 B. Recepta de la felicitat
 
Per fer aquesta recepta necessites uns ingredients molt especials i posar-hi els cinc sentits. Ací tens les opinions d’alguns “savis”, per anar-hi pensant: 

“La felicitat es troba quan allò que penses, allò que dius i allò que fas estan en harmonia”. Gandhi.

“La felicitat és íntima, no exterior i, per tant, no depèn del que tenim, sinó del que som”. Henry Van Dyke.

“La felicitat és adonar-se que res és prou important”. Antonio Gala.

I ara crea la teua pròpia recepta amb els següents elements:

1. Ingredients
2. Preparació 

C. Fes les activitats del següent enlla:



D.Fixa't en el model següent i fes ara el teu propi text instructiu (pot ser qualsevol, no cal que siga una recepta) i el fas una presentació en fotos i textos (recorda incloure el teu nom i cognoms en la primera diapositiva)

EXÁMENES CONVOCATORIA EXTRAORDINARIA 5-6-2020

Pincha en cada examen. Recuerda las normas para poder escribir en él. Mira el tiempo que tienes para hacer cada uno y respétalo, de lo contr...